h1

Omagiu doamnei Elisabeta Polihroniade

Ianuarie 25, 2016

In calatoriile mele prin Romania

(si nu au fost putine) de cate ori spuneam cuvantul SAH urma inevitabil intrebarea: o cunoasteti pe doamna Polihroniade?

Dna Polihroniade

In anii 80  atunci cand eu m-am apucat sa joc sah ,cartile domniei sale mi-au deschis orizonturi nebanuite in descifrarea minunatului si nobilului nostru joc-sport,stiinta-arta.

Mai apoi emisiunile sale TVR mi-au bucurat copilaria si  mi-au incitat curiozitatea si dorinta de a cunoste cat mai mult despre sah.

In 1985 am avut sansa si onoarea sa joc si chiar sa obtin remiza  cu dumneaei in finala campionatului national .

Au fost mai apoi ,cateva Olimpiade si Campionate Europene unde am avut placerea de a fi arbitrata de doamna Polihroniade.

In trecutul apropiat au fost finale nationale organizate de fundatia domniei sale la care am participat.In acelasi context, al organizarii de turnee ,m-am delectat alaturi de intreaga comunitate sahista romaneasca ,cu extraordinarele partide „regale” produse de fosti si actuali campioni mondiali ce au fost invitati in Turneul Regilor ,organizat de doamna Polihroniade.

Aportul doamnei Polihroniade in introducerea sahului in scoli este un alt aspect important al miscari sahiste din Romania.

Scriind aceste randuri ,nu pot sa nu remarc ca imi lipseste abilitatea de a reda in cuvinte importanta si impactul pe care l-a avut doamna Polihroniade si mai ales amprenta ce va dainui in viitor asupra intregii miscari sahiste romanesti.Cu siguranta, altii mai priceputi vor sti cum sa ilustreze mai exact meritele si aportul adus de doamna Polihroniade la promovarea sahului in Romania.

Pot doar spune   MULTUMESC din inima , pentru intreaga activitate pe care doamna Polihroniade a dedicat-o sahului .

Dumnezeu sa o odihneasca in pace!

flori

 

 

am reusit cu greu sa selectez doar o partida din practica doamnei Polihroniade si v-o prezint cu o diagrama finala incheiata cu „MAT ADVERSARILOR!”

Polihroniade – Litwinska [C24]

ROM-POL women’s match, 1958

1.e4 e5 2.Bc4 Nf6 3.d3 Nc6 4.Ne2 d5 5.exd5 Nxd5 6.0-0 Be7 7.Nbc3 Nxc3 8.Nxc3 0-0 9.f4 Bc5+ 10.Kh1 exf4 11.Bxf4 Bd6 12.Ne4 Bxf4 13.Rxf4 Na5 14.Qh5 Nxc4 15.dxc4 Be6 16.Raf1 Qd7 17.Rh4 h6 18.Nf6+ gxf6 19.Qxh6 1-0

25 ian doamna Poli

 

 

 

One comment

  1. Intr-adevar, e greu sa exprimi in cuvinte ce a insemnat marea maestra Elisabeta Polihroniade pentru sahul romanesc. Activitatea ei prodigioasa atat pe plan sportiv, cat si ca promotoare a sportului mintii nu poate fi sintetizata in cateva cuvinte.
    Ma voi limita sa citez un fragment din prefata uneia din cartile pe care le-a scris, prefata realizata de regretatul academician Pius Branzeu, o figura legendara a medicinei romanesti si un alt ilustru promotor al sahului, fost presedinte de onoare al F.R. Sah: „Prin toata aceasta activitate multilaterala, in care mestesugul se imbina armonios cu stiinta, marea maestra Polihroniade se situeaza la un loc de frunte in grupul celor ce se straduiesc sa promoveze miscarea sahista din tara noastra.”
    Odihneasca-se in pace!



Lasă un răspuns

